Saturday, July 30, 2011

Menanti dengan penuh harapan...ingin berjumpa dengan kekasih...


Diam tak diam bakal menjelma bulan yang sangat di nantikan oleh semua kaum muslimin dan muslimat...ahlan wasahlan ya habibi syahru mubarakah...alhamdulillah masih dipanjangkan usia...masih di beri kesempatan untuk bertemu dengan 'kekasih' yang sangat dirindui ini..penantian yang penuh dengan harapan..moga dapat beramal dengan baik dan dapat menjalani ibadah kali ini dengan sempurna dan dengan harapan sentiasa lebih baik dari sebelumnya...

Hurm...tapi tentu sekali pertemuan kali ini amat lain dari yang lain...mungkin terselit sedikit kesedihan dan merindui detik2 yang tak mungkin lagi berulang dan mudah2an diberi kekuatan untuk menghadapinya walau pun dengan cara yang berbeza dan tiada lagi keindahan seperti sebelumnya.....ya Allah berikan aku kekuatan untuk menghadapinya kali ini sesungguhnya hambaMu ini sangat merindui saat2 itu moga aku masih diberi kesempatan untuk mengulang saat itu :(

'Kekasihku'ini sangat istimewa..why so special? saya berminat berkongsi dengan anda petikan dari cerita cinta~

1. Puasa adalah ibadah fardhu yang diwajibkan ke atas orang-orang yang beriman, dengan tujuan agar memperolehi Taqwa. ALLAH subhanahu wata’ala berfirman:


“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa.” (Surah al-Baqarah 2:183)


2. Ibadah puasa sangat tinggi nilainya di sisi ALLAH dan ALLAH sendiri yang akan mengganjarinya. Puasa boleh menjadi perisai dari perbuatan tidak berfaedah dan kegembiraan yang besar bagi orang-orang yang beriman yang melakukan ibadah puasa ini.

Dari Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“ALLAH ‘Azza wa Jalla berfirman: “Semua amal perbuatan anak Adam (manusia) itu bagi dirinya sendiri kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKU dan AKU yang akan membalasnya. Puasa itu adalah perisai, oleh kerana itu, apabila salah seorang di antara kamu sekalian berpuasa maka janganlah berkata kotor dan janganlah bertengkar/berteriak. Apabila ada seseorang yang mencaci-maki atau mengajak berkelahi, maka hendaklah ia berkata: “Sesungguhnya aku sedang berpuasa”. Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada dalam genggamanNYA, sungguh bau mulut orang yang berpuasa itu di sisi ALLAH lebih harum dari bau minyak kasturi. Bagi orang yang berpuasa ada 2 kegembiraan iaitu gembira ketika ia berbuka dan gembira ketika ia menghadap Tuhannya kerana besar pahala puasa” (HR Bukhari & Muslim)


3. Ibadah puasa pada bulan Ramadhan boleh menghapuskan semua dosa-dosa yang pernah kita lakukan pada masa lampau.


Dari Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan hanya mengharapkan pahala daripada ALLAH, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR Bukhari & Muslim)

4. Pada bulan Ramadhan, sekalian manusia mempunyai peluang yang besar untuk melakukan kebaikan dan menggandakan kebaikan-kebaikan itu.

Dari Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Apabila bulan Ramadhan datang, maka dibukalah pintu-pintu syurga dan ditutuplah pintu-pintu neraka, serta diikat syaitan-syaitan.” (HR Bukhari & Muslim)


5. Menjadi idaman setiap insan yang dahagakan ganjaran pahala daripada Allah SWT iaitu malam Lailatul Qadr. Firman Allah SWT : Maksudnya :

Sesungguhnya telah kami turunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadr. Tahukah engkau apa itu malam Lailatul Qadr? Malam lailatul Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan. Turun pada malaikat dah ruh (Jibril) pada malam itu dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Selamatlah malam itu sehingga terbit fajar. (Surah Al-Qadr).


Sabda Rasulullah bermaksud: "Telah datang kepadamu bulan Ramadan, penghulu segala bulan. Selamat datanglah kepadanya. Bulan puasa datang dengan pelbagai berkat. Alangkah mulianya tamu yang datang itu." (HR At-Thabrani)


Membilang hari, terasa ingin benar mengecapi suasananya. Jadikan Ramadhan mendatang sebagai turning point perubahan kerana Allah SWT. Ramadhan datang untuk membersihkan jiwa yang telah tercemar selama 11 bulan yang lalu, ambillah peluang ini untuk memformat semula sistem dalaman kita supaya bersih dari virus-virus dosa dengan program yang telah diatur oleh Allah Taala didlmnya dan laksanakannya dengan penuh keimanan dan keikhlasan. Semoga Ramadhan yang dicintai dan dirindui ini memberikan ruh yang baru dan hidup untuk terus kita menjadi hamba Allah SWT yang taat, soleh dan bertaqwa di bulan-bulan seterusnya. Semoga kita semua mendapat kerahmatan,keampunan dan pembebasan dari api neraka. Let us grab the chance! (^_^)

No comments:

Post a Comment